NAJBOLJI SRPSKI NAUČNIK NA SVETU: Teleportacija će biti moguća kao u filmu Muva!

Vlatko Vedral, profesor kvanten fizike u Oksfordu

Ne mislim da postoji ništa fundamentalno protiv toga. Moguće je da će jednog dana teleportacija biti na nekom višem nivoui i da ćemo mi biti umešani u to, otkrio je slavni fizičar

Profesor Vlatko Vedral, autor četiri knjige, jedan je od najcitiraniji srpskih naučnika. On je završio čuvenu Matematičku gimnaziju, a onda je, posle vojske, studije nastavio u Velikoj Britaniji, gde je prvo studirao Imperijalu u Londonu, pa je posle otišao u Oksford, gde sad radi kao profesor. Vlatko Vedral je profesor kvantne fizike na univerzitetima u Oksfordu i Singapuru i najcitiraniji je srpski naučnik današnjice.

On je tvorac veoma kontroverzne teorije koja tvrdi da se svet ne sastoji ni od energije ni od prostora nego od informacija, da je to bazična tačka ako želimo da razumemo kosmos.

"U fizici mi smatramo materiju kao neku vrste baze. Da je sve napavljeno od atoma, a onda oni razmenjuju energiju. Međutim, moja teorija je počela od toga da, ako hoćemo dublje da idemo od toga, i ako se pitamo odakle proističe sva ta materija i sva ta energija, mislim da jedini koncept kojim raspoležemo je koncept informacije. To je neki dublji kioncept koji može da dovede do energije i materije u isto vreme", obrazložio je najveći srpski naučnik današnjice.

"To je bila jedna od najvećih transformacija. Ni moj mentor pod kojim sam ja radio doktorat nije verovao u tu mogućnost, a onda se posle tri-ćetiri godine i on potpuno transformisao. Kvantna fizika opisuje male objekte - nuklearno jezgro, atomu, manjem broju atoma", rekao je Vedral u emisiji "Nivo 23".

"Ljudi se interesuje kvantni svet u kojem vladaju sasvim druga pravila, i jedan od čudnih stvari jeste da svaka čestica može da postoji na dva ili više mesta u isto vreme, to je super pozicija i to je fascinirajuće. Imate dve čestice, koje mogu da budu na različitim krajevima vasione, a kada izmerite jednu česticu, automatski možete da saznate kako se ponaša ta druga čestica. Kao da neka informacija dolazi do te druge čestice i kao da narušuvaju brzinu svetlosti, što ne bi smelo da se desi", objašnjava profesor.

Sa Vlatkom je želeo da sarađuje Ričard Brensonom, čuveni biznismen i avanturista, i to na teoriji teleportacije.

"Istina je. Njegova ideja je da lansira svoj šatl 2016. On želi da sa šatlom odu 100 kilometra iznad zemlje i biće 4 minuta u slobodnom padu. Tu je interesantno za fizičare da uradimo eksperiment u takvom stanju. Meni je palo da napravimo neku vrstu teleportacije tamo gore. Mi možemo da napravimo malu spravu koja ima mali laser, sa kristalom ispred sebe, i kada vi stimulišete kristal sa laserom on emituje te fotone koje su u zamršenom stanju. On znaju jedan za drugog, a onda nam treba i treći foton na kojom ćemo da izvršemo teleportaciju. To se vremenski veoma brzo odigrava...", rekao je rekao Vedral.

On se na početku svoje karijere upravo proslavio teleportacijom.

"Teleportacija se još bavi veoma malim objektima, pričamo o fotonomi, možda o dva-tri atoma, malim molekulama. Ja mislim da je to vrsta tehnologije. Da je to problem stabilnosti. Treba držati vrlo, vrlo niske temprature... Ali ne mislim da postoji ništa fundamentalno. Ne postoje nikakvi zakoni protiv toga. Što se nas tiče, moguće je da će jednog dana teleportacija biti na nekom višem nivou, na makro novou. Možda ćemo čak i mi biti umešani u to, kao u onom filmu "Muva". Što se teorije tiče, to je moguće", objasnio je profesor Vedral.