KATALONCI I ŠKOTI: IMAMO PUNO PRAVO NA NEZAVISNOST

(31) Send to friend Print Petak, 30. Juli, 2010.| Autor: Agencija BETA

Ako budemo imali referendum i ako naš narod izglasa nezavisnost, bićemo nezavisni. To je u skladu sa međunarodnim pravom, što slučaj Kosova potvrđuje, kaže evropski poslanik Škotske nacionalne stranke

BON - Predstavnici Škotske i Katalonije ocenili su za nemački radio Dojče vele da odluka Međunarodnog suda pravde o Kosovu jasno pokazuje da, "ako jedan narod želi da bude samostalan", međunarodno pravo mu to omogućuje.

U analizi posledica odluke MSP, radio podseća da Velika Britanija, koja je među prvima priznala nezavisnost Kosova, i sama ima problema sa separatističkim tendencijama, pre svega u Škotskoj. Poslanik Škotske nacionalne stranke u Evropskom parlamentu Alin Smit smatra da je mišljenje MSP veoma značajno za Škote.

"Nismo očekivali da će Sud tako precizno definisati svoje mišljenje. Ova odluka jasno pokazuje da, ako jedan narod, u ovom slučaju narod Kosova, želi da bude samostalan, onda ima pravo i u skladu sa međunarodnim pravom da proglasi nezavisnost", kazao je Smit za Dojče vele. On je dodao da Škoti sa puno interesovanja gledaju na odluku MSP, naglasivši da Škotska po Ustavu Velike Britanije ima pravo na otcepljenje.

"Ako budemo imali referendum i ako naš narod izglasa nezavisnost, bićemo nezavisni. To je u skladu sa međunarodnim pravom, što slučaj Kosova potvrđuje. Mišljenje Suda jasno ukazuje da, ako postoji demokratski dijalog i volja za nezavisnošću - ništa to ne može da zaustavi", naglasio je Smit.

Vlada u Madridu oprezna

S druge strane, Španija nije priznala nezavisnost Kosova, a jedan od razloga za to je što i sama ima probleme sa separatističkim pokretima, posebno u Kataloniji, kaže za Dojče vele poslanik katalonske stranke Eskuera u pokrajinskom parlamentu Pere Aragones.

"Ova odluka MSP legitimizuje ideju da, ako postoji demokratska većina i demokratska odluka u slučaju proglašenja nezavisnosti, nijedan Ustav države ne može da spreči otcepljenje", rekao je Aragones. Dojče vele podseća da Ustav Španije sadrži nekoliko odredbi koje zabranjuju odvajanje španskih regiona od države, a posebno Katalonije.
"Činjenica da sud svojom odlukom kaže da je proces odvajanja demokratski daje nadu Kataloniji da će proglašenje nezavisnosti Katalonije za nekoliko godina  priznati međunarodna zajednica", smatra Aragones.

Za razliku od Škotske, gde se oko 30 odsto građana izjašnjava za nezavisnost i otcepljenje od Velike Britanije, ankete pokazuju da u Kataloniji oko 47 odsto birača već u ovom trenutku želi otcepljenje od Španije. Taj procenat će nesumnjivo preći 50 odsto, kaže Aragones, pogotovo ako "španske institucije nastave da ugrožavaju stepena autonomije koji je razvijan poslednjih 30 godina, još od svrgavanja diktature generala Franka".

Želja Škota biće poštovana


Profesor Majkl Emerson iz Centra za studije evropske politike kaže da mišljenje suda neće preterano uticati na želju za nezavisnošću u drugim regionima, ali da bi separatisti u istočnoj Evropi mogli da pokušaju da iskoriste odluku u svoju korist.
"U slučaju Škotske, znamo da je decenijama na britanskom ostrvu ustanovljeno da ako postoji većina koja bi se odlučila za nezavisnost, to će biti poštovano. I to slučaj sa Kosovom ne menja.
Isto je i u Kataloniji - lokalno stanovništvo je zadovoljno svojim stepenom autonomije i ne vidim da će se tu išta menjati", kaže Emerson za Dojče vele.

Istraživač u Institutu političkih nauka u Berlinu Kristijan Šaler smatra da je odluka MSP jasna, ali da ne odgovara na pitanje da li neki entitet ili region ima pravo na samoopredeljenje.
"Pitanje postavljeno sudu nije se ticalo pravnih posledica deklaracije o nezavisnosti, niti se odnosilo na validnost i pravne posledice priznavanja Kosova", kaže Šaler.

Abhazija i Južna Osetija već samostalne

Dojče vele podseća da su i drugi regioni već pozdravili odluku Suda o Kosovu. Berlinski stručnjak za Kavkaz Uve Halbah kaže da je Rusija već najavila da će koristiti tu odluku kako bi opravdala svoju diplomatsku odluku da prizna nezavisnost Abhazije i Južne Osetije u Gruziji.
"Najpre očekujemo nova priznanja nezavisnosti Kosova, što će još jače podstaći mnoge regione koji se bore za svoju nezavisnost. Ipak, ne mislim da će ovaj slučaj biti neka vrsta srebrnog metka koji bi pokrenuo nove separatističke pokrete u svetu", zaključuje Halbah.
 


Vesti:

Pošaljite komentar Postojeći komentari: (31)
    • Петра
      30.07.2010 16:31:21
    • Браво Шкоти, браво Каталонци. Браво све регије, општине, градови, села... а после, после ће бити лепо као пре рата.
    • Odgovori   Preporučujem (+110)   Ne preporučujem (-9)
      • serbone
        30.07.2010 19:22:36
      • znaci ovako:gde god se skupi odredjena grupa ljudi da trazi nezavisnost ima prava da to i ucini.ko postavlja granice kad neko ima pravo na to?dali to mora da bude teritorija odredjene velicine ili mora da bude odredjeni broj ljudi.mislim da to nemoze tako biti odredjeno,jer ako 100 ljudi ima pravo zasto nebi imalo 99.ili ako teritorija mora da bude velicine od sto kvadratnih kilometara zasto onda ne i od 99 kv km?gde je granica i dali ona uopste postoji?evo predlazem nemcima posto se oni zalazu za mogucnost otcepljenja,da daju istu turcima u krojcbergu ili svabama u bajernu.
      • Odgovori   Preporučujem (+56)   Ne preporučujem (-3)
      • Qazim
        31.07.2010 08:04:58
      • Naravno da mozete da imate pravo ako ste 95% te nacije ali ne verujem da tako nesto kao na kosovu ima pa i vi to znate da nikad u kosovi niste ni bili vi dobro znate kad ste dosli i sa kojim namerom ste dosli. znaci ovako:gde god se skupi odredjena grupa ljudi da trazi nezavisnost ima prava da to i ucini.ko postavlja granice kad neko ima pravo na to?dali to mora da bude teritorija odredjene velicine ili mora da bude odredjeni broj ljudi.mislim da to nemoze tako biti odredjeno,jer ako 100 ljudi ima pravo zasto nebi imalo 99.ili ako teritorija mora da bude velicine od sto kvadratnih kilometara zasto onda ne i od 99 kv km?gde je granica i dali ona uopste postoji?evo predlazem nemcima posto se oni zalazu za mogucnost otcepljenja,da daju istu turcima u krojcbergu ili svabama u bajernu.
      • Odgovori   Preporučujem (+2)   Ne preporučujem (-3)
      • Qazim
        31.07.2010 08:05:17
      • Naravno da mozete da imate pravo ako ste 95% te nacije ali ne verujem da tako nesto kao na kosovu ima pa i vi to znate da nikad u kosovi niste ni bili vi dobro znate kad ste dosli i sa kojim namerom ste dosli. znaci ovako:gde god se skupi odredjena grupa ljudi da trazi nezavisnost ima prava da to i ucini.ko postavlja granice kad neko ima pravo na to?dali to mora da bude teritorija odredjene velicine ili mora da bude odredjeni broj ljudi.mislim da to nemoze tako biti odredjeno,jer ako 100 ljudi ima pravo zasto nebi imalo 99.ili ako teritorija mora da bude velicine od sto kvadratnih kilometara zasto onda ne i od 99 kv km?gde je granica i dali ona uopste postoji?evo predlazem nemcima posto se oni zalazu za mogucnost otcepljenja,da daju istu turcima u krojcbergu ili svabama u bajernu.
      • Odgovori   Preporučujem (+1)   Ne preporučujem (-2)
    • Петра
      30.07.2010 16:31:36
    • Браво Шкоти, браво Каталонци. Браво све регије, општине, градови, села... а после, после ће бити лепо као пре рата.
    • Odgovori   Preporučujem (+56)   Ne preporučujem (-11)
    • Yella
      30.07.2010 17:49:59
    • Tako ce jednog dana Turci traziti delove zapadne Evrope i treba da im daju po novom zakonu.Turci su vec gtrazili od Nemcke da im dozvole skole na Turskom ali je nemacka vlada odlucila da treba da se integrisu u nemacku drzavu.Dupli standardi od strane kriminalaca koji drze ovaj svet i kojima odgovaraju ratovi i nemir na sve strane.
    • Odgovori   Preporučujem (+92)   Ne preporučujem (-5)
    • Dobronamerni Srbin
      30.07.2010 19:38:42
    • Sa najboljom namerom podsećam moje velike prijatelje Nemce na njihovu gomilu ( sada ) saveznih država. Pre svega, na Bavarsku koja samo što nije, ali hoće, sigurno!!!!! A češkog ministru Karlu Švarcenbergu bi toplo preporučio da počne da razmišlja kako da sačuva Moravsku, posebno njima bolni deo Sudeta, umesto što drvi priču o Kosovu. Gospodo, tražili ste obrazloženje za ono što će se uskoro početi da dešava po celoj Evropi, pa sada su i to dobili.
    • Odgovori   Preporučujem (+57)   Ne preporučujem (-3)
    • King 7
      30.07.2010 19:39:35
    • Nezavisnost Skotske iskreno podrzavam dok je sa Spanijom druga stvar: Spanija nas je muski podrzala a i sama je pokazala kako se cuva drzavni integritet i celovitost zemlje.
    • Odgovori   Preporučujem (+64)   Ne preporučujem (-4)
    • ni
      30.07.2010 21:05:04
    • a,pa ne moze to tako.prvo demonstracije,pa teroristicki napadi na vojsku i policiju,ubistva skota i katalonaca (lojalnih),kao i sumara,rudara i postara,pa kad vas ovi zapucaju a vi placite dzenosajd,dzenosajd,pa ih bombarduju,pa tek onda nezavisnos.tako.ucite malo od siptara.
    • Odgovori   Preporučujem (+49)   Ne preporučujem (-2)
    • Marksist - lenjinist i prolinter
      30.07.2010 21:33:39
    • Slucaj Katalonije i Skotske su razliciti jer su Englezi trtili svaog koga su stigle, a sada im dolaze Pakistanci i ostali Talibani; daj boze da im vrate milo za drago. A taj Svarcenberg je irelevantan jer mu prezime smrdi da nije cesko itd.
    • Odgovori   Preporučujem (+37)   Ne preporučujem (-1)
    • Kiki
      30.07.2010 22:37:11
    • A Sandzak,Vojvodina,Presevska dolina,Bujanovac,Dimitrovgrad sa okolinom,Cecenija ,Ingusetija,Istocna Pruska...Sta ste vi mislili srbi,samo gde vama odgovara moze,eehhh Nadam se ce admin.objaviti ovaj teks,ako ne jadnna vam demokratija
    • Odgovori   Preporučujem (+12)   Ne preporučujem (-42)
    • Anoniman
      31.07.2010 02:31:27
    • Samo ima jedna velika razlika sa Albancima iz tako zvane lazne i mafijaske-islamisticke drzava "KosovA". Skoti i ostali na zapadu, imaju pravo na nezavisnost, jel nisu nikoga okupirali i takodje nisu nikoga isterali na silom da bi postali vecinski narodi. Da podsetim da su Albanci, sta je tursko-muslimanski okupator pisao 1455, da na Kosovu i Metohiji, Alvanci su cinili samo 1% ukupno stanovnistvo. Tacno 98% Srba, a preko 2% Bugara, Jevreja i Albanaca. Znamo kako su ALbanci postali vecinski narod, ali vecinski tek krajem 19 veku, SILOM, uz masovne zlocine i ubistvo. Tu je velika razlika na primer sa dolazak Srba u Krajini, kad ni jednog hrvata nije vise bilo u toj regiji, kao u Vojvodini.
    • Odgovori   Preporučujem (+10)   Ne preporučujem (-1)
    • Dobra Djeric
      31.07.2010 05:35:52
    • odmah treba dati skotskoj nezavisnot i katolini i svakom gradu selu i kuci.... KOSOVO JE SRBIJA! ako nije tako onda idemo u treci svetski RAT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • Odgovori   Preporučujem (+9)   Ne preporučujem (-1)
    • n3rd
      01.08.2010 08:02:22
    • Хајде да направимо велику заједницу негде у САД, тероризирамо несрпског народа и прогласимо своју независност.
    • Odgovori   Preporučujem (+1)   Ne preporučujem (-0)
    • zeljko
      02.08.2010 20:46:29
    • PROGLASAVAM -1-19 BEZIRKA SRPSKU DRZAVU,MALO BAJERNA I TIROLA.BOZE DAJ STICI CU DO TOKIA!!! KAD MOGU SVI,MOZEMO I MI!!!
    • Odgovori   Preporučujem (+3)   Ne preporučujem (-0)
      • salek
        30.08.2010 23:26:50
      • pa da se oglasi i zapadna Srbija, ako tako može da proglasi nezavisnost kome kako padne na pamet, pa zar to ne bi mogao i Zlatiborski okrug, xdxdxd. E ovako, dragoj bbraći nemcima, nek se paze, sam naziv države je Savezna Republika Nemačka, neka paze da se taj savez olabavi, jer može svašta da bude, pa da, Lužički Srbi su narod, što ne bi mogli da se odsepe od Nemačke. Što ne bi mogli i Rusini da traže nezavisnost, pa da što se ne bi odcepili i Škotksa i Vels i Severna Irska pa se pripojila Republici Irskoj, što da se ne odcepe i Pirinska i Egejska Makedonija, pa se ne pripoje Makedoniji? Što se ne odvoji Erdelj i pripoji Mađarskoj, što se ne odcepi Nagorno Karabah,Što se ne bi odvojila Bretanja, što ne bi zaratili Valonci i Flamanci pa se Belgija raspala? Braćo Amerikanci, pa vićete biti sledeći! Ode prvo Teksas, tamo ima najviše Meksikanaca, a za dalje ćemo da vidimo.......
      • Odgovori   Preporučujem (+0)   Ne preporučujem (-0)
        • salek
          30.08.2010 23:46:47
        • A što mi, lep ne priznamo sve što se odcepilo? Priznamo Abhaziju i Južnu Osetiju, priznamo Pridnjestrovlje (proglasila nezavisnost 1991 od Moldavije), Nagorno Karabah i tako to??????
        • Odgovori   Preporučujem (+0)   Ne preporučujem (-0)
  • x Pošaljite komentar: