PAŽNJA! OBMANA: Pogledajte kako nas varaju prodavci

Zaštita potrošača

PAŽNJA! OBMANA: Pogledajte kako nas varaju prodavci

Pop kultura -
Većina potrošača ne zna svoja prava, a trgovci to često koriste da bi povećali svoju dobit

Mnogi trgovci, prilikom reklamacije i zamene robe traže potrošačima, iako imaju fiskalni račun, da pored toga popune i deo gde se zahteva jedinstveni matični broj.

Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti Rodoljub Šabić kaže da potrošači ne daju svakom svoje lične podatke.

"Niko nema pravo da vam traži matični broj kada vraćate robu u radnju ili kada odnosite stvari na hemijsko čišćenje", kaže Šabić.

Predsednik Nacionalne organizacije za zaštitu potrošača Goran Papović, takođe savetuje potrošače da nikako ne daju svoj matični broj. "Ne pristajte na to kad vam trgovac zatraži. Ne postoji ni Zakon, kao ni podzakonska uredba na koju trgovci mogu da se pozovu i da zatraže matični broj", objašnjava Papović.

Sniženja bez pravog sniženja

"Još jedan od "trikova" gde potrošači moraju da otvore četvore oči su i "sniženja, bez pravog sniženja". "Kupci moraju biti oprezni kod akcija i sniženja i dobro pogledati prethodnu cenu. Još jedna od "varki" je i jedna cena na kasi, a sasvim druga, obično niža, na rafu. U tom slučaju kupac ima pravo da pozove šefa radnje, koji je dužan da naplati cenu koja je na rafu, jer je to istaknuta cena", objašnjava Papović i dodaje da prema Zakonu o zaštiti potrošača, ovakvo poslovanje dovođenjem potrošača u zabludu, se smatra obmanjujućim i zabranjeno je.

On kaže da se često dešava i da roba nema kompletnu deklaraciju. "Nedavno smo imali slučaj, gde nam je potrošač poslao fotografiju proizvoda na čijoj deklaraciji piše da su pileće viršle, a na deklaraciji piše da proizvod sadrži 50 odsto svinjskog mesa", kaže Papović.

Kaže da trgovci često posežu i za drugim trikovima kako bi obmanuli potrošača da je reč o povoljnijoj kupovini, pa štampaju kataloge i postere s popustima ili objavljivljuju reklame sa posebnim pogodnostima kupovine „dok traju zalihe”, a dok potrošač dođe do prodavnica, zalihe obično istekle.

"Još jedan od trikova je i isticanje reklame da je sve sniženo za 50 odsto, a u prodavnici sa tim sniženjem je tek nekoliko artikala, a ostali su na redovnim cenama ili daleko manjim sniženjima", kaže Papović.

Foto ilustracija
Foto ilustracija

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track