IMA ŽIVOTA U SVEMIRU: Tamo je stigao iz naših okeana
Foto: Kurir Štampano

Planktoni i mikroorganizmi otkriveni na MSS

IMA ŽIVOTA U SVEMIRU: Tamo je stigao iz naših okeana

Kosmonauti na spoljnom delu Međunarodne svemirske stanice otkrili organizme koji opstaju uprkos nedostatku kiseonika i kosmičkoj radijaciji

MOSKVA - Planktoni i drugi mikroorganizmi otkriveni su na spoljnim delovima Međunarodne svemirske stanice, saopštili su ruski svemirski zvaničnici. Oni tvrde da planktone nije u svemir odnela neka raketa već da su ih tamo bacile vazdušne struje Zemlje.Ekstremni usloviNeverovatno je da su sićušni organizmi opstali u vakuumu svemira uprkos ekstremno niskim temperaturama, nedostatku kiseonika i kosmičkoj radijaciji. Do otkrića su došli ruski kosmonauti Olek Artemijev i Aleksander Skvorcov na rutinskoj svemirskoj šetnji.Oni su koristili vlažne maramice da bi očistili površinu prozora i kasnije su, korišćenjem najsavremenije i izuzetno osetljive opreme, na njima otkrili prisustvo planktona i drugih mikroorganizama.- Rezultati eksperimenata su apsolutno jedinstveni. Otkrili smo prisustvo planktona i mikroorganizama na površini prozora. Ovo moramo dodatno da ispitamo - rekao je Vladimir Solovjev, šef ruske misije za MSS.Planktoni ne žive u Bajkonuru, u Kazahstanu, odakle su u svemir lansirani ruski moduli za stanicu.Misterija- Nisam siguran kako su uopšte mogli da se pojave tu - rekao je Solovjev za Itar Tas.Moguće je, dodaje, da su ih u svemir poslale vazdušne struje.- Planktoni u ovoj fazi razvoja mogu da se nađu u okeanima, pa je moguće da ih vetar podigao, a zatim i odbacio u orbitu, na visinu od 420 kilometara - rekao je on.Solovjev, bivši kosmonaut koji je osamdesetih u orbiti proveo skoro godinu dana, kaže da je spoljašnjost MSS prilično zagađena ostacima otpada iz motora, ali i otpuštanjima vazduha iz stanice. NASA još nije komentarisala šta ovo otkriće znači i da li su oni na svojim modulima otkrivali slične mikroorganizme.

Dr Majkl MautnerUZGOJ BILJAKA VAN ZEMLJEAstroekolog dr Majkl Mautner misli da je moguće da ćemo u budućnosti gajiti neke biljke na drugim planetama. To će biti ključ za osvajanje Marsa. Mautner veruje da je uzgoj biljaka moguć i na meteoritima jer imaju fosfat, nitrate, pa i vodu.- Različite bakterije, alge, špargle i krompir dosad su gajeni u zemljištu sa meteorita - rekao je on.