NAUČNICI TVRDE: Satelitom možemo da predvidimo poplave 5 meseci unapred
Foto: Kurir

Geosajens

NAUČNICI TVRDE: Satelitom možemo da predvidimo poplave 5 meseci unapred

Naučnici su mesecima uoči prolećne sezone poplava merili količinu vode uslkladištenu u rečnom basenu, i kažu da je zahvaljujući upotrebi ovih podataka, koji daju mnogo potpuniju sliku načina na koji se voda akumulira, moguće načiniti tačne prognoze mesecima unapred

U onlajn izdanju stručnog časopisa “Geosajens” u nedelju je objavljeno istraživanje Univerziteta Kalifornije u Irvinu (UCI), u kome naučnici tvrde da je uz pomoć satelitskih podataka koje prikuplja NASA poplave moguće predvideti čak mesecima unapred, i na taj način spasti ljudske živote i hiljade domova.Naučnici su, pritom, mesecima uoči prolećne sezone poplava merili količinu vode uslkladištenu u rečnom basenu, i kažu da je zahvaljujući upotrebi ovih podataka, koji daju mnogo potpuniju sliku načina na koji se voda akumulira, moguće načiniti tačne prognoze mesecima unapred. Drugim rečima, praćenje ukupnih informacija o akumuliranju (prikupljanju) vode koje pruža Nasina eksperimentalan misija Graviti rikaveri & klajmat eksperiment (GRACE)- uključujući i akumulacije podzemnih voda ispod zemljine površine - i njihovo pretvaranje u hidrološke modele, može značajno da poveća vreme za koje se može unapred upozoriti na poplave - i to od dva, pa čak do pet meseci.

Podaci misije GRACE sadrže važne hidrološke informacije, koje se trenutno ne koriste za procenu regionalnog potencijala poplava, a sveobuhvatna merenja podzemnih voda još uvek nisu deo modela peredviđanja, koji u principu uzimaju u obzir stopu protoka reka i količine padavina, kaže se u ovom istraživanju. Ukoliko bi se sve to koristilo i uzimalo u obzir, predvidljivost poplava u velikim rečnim basenima bi se značajno poboljšala, tvrde naučnici.

Dva satelita misije GRACE obezbeđuju sredstva za praćenje mesečnih varijacija ukupnih akumulacija vode ispod velikih rečnih basena, na osnovu merenja malih promena u Zemljinom gravitacionom polju. Ako se količina akumulirane vode povećava, proporcionalno se povećagva i sila gravitacije u toj oblasti - što sateliti mogu da otkriju.

“Tu nije reč o konkretnim poplavama, već o zasićenju nivoa podzemnih voda, i predispoziciji da do poplave dođe. Kada kiša konačno padne, a podzemni basen je pun, voda nema kuda da ode”, zaključuje Džej Familjeti, stručnjak za Zemljin sistem Univerziteta UCI i jedan od vodećih hidrologa koji su učestvovali u objavljenom istraživanju.

Tim naučnika sa UCI svoju je teoriju testirao 2011, na katastrofalnim poplavama reke Kolumbija i reke Misuri, i došao je do zaključka da je na prvu od njih moglo biti upiozoreno tri, a na drugu čak pet meseci unapred. Poplave u SAD u proseku godišnje odnesu 133 ljudska života i pričine materijalnu štetu od 4 milijarde dolara.

(Blic)